2008. június 28., szombat

Idegen közöttünk

címmel Sidney Lumet rendezett filmet még 1992-ben.

Jó sok éve már, hogy először láttam - és akkor nagy hatással volt rám.
Tudjátok, mikor lefeküdnétek már és belekattintotok egy éppen induló filmbe, s nem is akartátok megnézni, de olyan hamar magával ragad.

A főszereplője Melanie Griffith. Mikor ajánlottam ezt a filmet valakinek, akkor azt válaszolta, hogy nem szereti ezt a színésznőt, sőt irritálja őt. Mondtam neki, hogy higgye el, hogy ebben a filmben tetszeni fog az alakítása. (Nekem lett igazam :-)

Ha a tv-újságban néha látjátok, akkor ennyit fognak melléje írni műfaji meghatározásként: krimi.
Ám, ez így önmagában - szerencsére - nem fedi teljesen a valóságot.

Melanie nyomozónőt játszik, akinek egy bűntény kibogozásához "be kell épülnie" egy haszid közösségbe, ahol zárt, szigorú előírások érvényesülnek hétköznapi apróságoktól kezdve a nagy dolgokig.

A filmben van egyfajta sajátos humor, ami a rendkívüli szituációból ered. Az események sodrában a nyomozónő megismer egy számára teljesen más világot. Megismerni, s megérteni egy sajátunktól eltérő más szokást, értékrendet, nem mindig könnyű, sőt talán néha reménytelen.
A film végére a főszereplő személyisége átformálódik.

Idézet a film kritikájából:
"Lumet filmje amellett, hogy izgalmas krimi, pszichológiailag is igényes lélekrajz."

Van benne egy jelenet, amit soha nem fogok elfelejteni.
Tudjátok a filmtörténelem nagy jelenetei, mint pl. a Casablancából a reptéri...

Nos, nem írnám le, hogy melyik ebben a filmben a csúcspont - persze, lehet, hogy mindenki számára más lenne az.
A filmnek ebben a részében hangzik el egy gyönyörű mondat:

"ISTEN SZÁMLÁLJA A NŐK KÖNNYEIT".

Mekkora öröm volt nekem tegnap, hogy ajándékaim egyikeként megkaptam a frissen megjelent DVD-jét.
Mammka! Talán az Árnyékország is megérdemli majd egyszer, hogy megjelentessék...

3 megjegyzés:

  1. Szerettem ezt a filmet,vagy 1o éve láttam,azóta sem botlottam bele,sajnos.

    VálaszTörlés
  2. Ritkán vetítik, ha igen, akkor nagyon későn, éjszaka. Gondolom, hogy nem azért, mert kriminek sorolták be műfajilag, hanem mert "rétegfilmnek" tekintik. Mostanában sok olyan alkotást vetítenek nálunk éjjel 1-kor, vagy 2 felé, ami értékes, hasznos és nem feltétlenül gatyi... de, aki dolgozik, az nem tudja megtekinteni :-(

    VálaszTörlés
  3. Drága vagy,hogy gondoltál rám az árnyékország kapcsán!!! Ki kell várni.Addig olvasok róla.
    Úgy örülök,hogy ,megkaptad ajándékba!!!!

    VálaszTörlés